Aktualności WFOŚiGW w Rzeszowie (RSS)

03-08-2020

Rusza ogólnopolska infolinia „Czystego Powietrza”

Rusza ogólnopolska infolinia „Czystego Powietrza”

Czyste PowietrzeInformujemy, że w poniedziałek, 3 sierpnia 2020 r. pod nr telefonu 22 340 40 80 rozpoczyna działanie ogólnopolska infolinia programu "Czyste Powietrze".

Konsultanci, obsługujący infolinię, będą udzielać informacji o programie oraz wyjaśniać jego szczegóły, od poniedziałku do piątku, w godzinach od 8:00 do 16:00.

Z infolinii możesz skorzystać zarówno przed złożeniem wniosku, jak i po jego złożeniu, jeżeli masz jakieś pytania lub wątpliwości dotyczące programu „Czyste Powietrze”.

Jeżeli chcesz uzyskać informację o statusie swojego wniosku lub umowy skontaktuj się z właściwym wojewódzkim funduszem ochrony środowiska i gospodarki wodnej.

Kontakt z WFOŚiGW w Rzeszowie: tel. 17 853 63 61 w. 222 lub 333
mail: filip.kotula@wfosigw.rzeszow.pl lub kamil.szpara@wfosigw.rzeszow.pl.

03-08-2020

Wybór urządzeń i materiałów, spełniających wymagania techniczne określone w programie "Czyste Powietrze"

W programie „Czyste Powietrze” będzie łatwiej kwalifikować zielone urządzenia i materiały

Czyste powietrzeŻeby ułatwić wnioskodawcom „Czystego Powietrza” wybór urządzeń i materiałów, spełniających wymagania techniczne określone w programie, NFOŚiGW rozszerza dotychczasową bazę danych urządzeń grzewczych. lista-zum.ios.edu.pl posłuży też do potwierdzania osiągnięcia efektu ekologicznego inwestycji. Docelowo planuje się, że w 2021 r. w „Czystym Powietrzu” kwalifikowane będą tylko materiały i urządzenia wpisane na „zieloną” listę. On-linowa pomoc dostępna będzie od września tego roku aż do końca realizacji programu. Równolegle przygotowano ogólnopolską infolinię „Czystego Powietrza”, która ruszy 3 sierpnia br.

„Przygotowanie „Listy zielonych urządzeń i materiałów” (ZUM) jest ważnym elementem nowej odsłony „Czystego Powietrza”, którą wdrażamy od 15 maja tego roku. Baza powstaje w oparciu o przepisy budowlane i normy obowiązujące w Polsce, więc zagwarantujemy naszym beneficjentom dostęp do sprawdzonych, ekologicznych rozwiązań” – mówi Dominik Bąk, p.o. Prezesa Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

„To narzędzie, które na pewno zaoszczędzi czas i przyspieszy weryfikację wniosków w programie, ale przede wszystkim przyczyni się, przez dobór wysokiej jakości urządzeń i materiałów, do redukcji emisji zanieczyszczeń ze spalania paliw w sektorze komunalno-bytowym i trwałej poprawy jakości powietrza” – dodaje szef NFOŚiGW.

Kompleksowy katalog ZUM powstaje na bazie już funkcjonującej strony czyste-urzadzenia.ios.edu.pl i będzie zgodny z programem, w szczególności z kategoriami kosztów kwalifikowanych oraz wymaganiami technicznymi. Pod adresem lista-zum.ios.edu.pl znajdą się urządzenia grzewcze na paliwa stałe, ciekłe i gazowe a także urządzenia wykorzystujące odnawialne źródła energii (kolektory słoneczne, panele fotowoltaiczne, pompy ciepła). Nowością będą dodatkowe elementy: materiały izolacyjne, stolarka okienna, drzwi zewnętrzne i garażowe. Aktualizacje są przewidziane do końca trwania programu w 2029 r.

Bazę, która będzie eliminować występowanie przypadków nieuczciwej konkurencji ze strony firm producenckich, nadal będą współtworzyć producenci i autoryzowani dystrybutorzy urządzeń grzewczych. Żeby wpisać urządzenie/materiał na listę wymagana będzie rejestracja na stronie. Zgłoszone urządzenia, po weryfikacji, zostaną umieszone w ogólnodostępnej bazie, która będzie miała charakter informacyjny i nie będzie rankingiem czy informacją handlową, a dodawane urządzenia będą uszeregowane w sposób losowy.

On-linowa pomoc przyda się nie tylko wnioskodawcom czy beneficjentom programu, ale też wojewódzkim funduszom ochrony środowiska i gospodarki wodnej, bankom czy innym partnerom programu w celu weryfikacji kwalifikowalności sprzętu i materiałów, które są objęte wsparciem w ramach „Czystego Powietrza”.

Za realizację zadania, w tym administrację i aktualizację bazy, odpowiedzialny będzie Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy, z którym NFOŚiGW podpisał aneks do umowy, zawartej w lipcu 2019 r., na przygotowanie bazy danych urządzeń grzewczych.

W ramach aneksowanej umowy, IOŚ-PIB odpowiedzialny będzie również za uruchomienie i obsługę profesjonalnej infolinii programu „Czyste Powietrze”. Pierwszej porady – pod numerem 22 340 40 80 – można spodziewać się 3 sierpnia tego roku. Konsultanci będą dostępni od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-16:00. Pomoc ma działać przez 2,5 roku.

Zaplanowane działania (lista ZUM i infolinia) wpisują się w ubiegłoroczne rekomendacje zawarte w raporcie Banku Światowego, który powstał przy okazji II edycji inicjatywy „Catching-Up Regions”.

10-06-2020

"Czyste Powietrze": e-wnioski bez wychodzenia z domu

Czyste PowietrzeZgodnie z zapowiedziami 10 czerwca 2020 r. uruchomiona została internetowa ścieżka składania wniosków o dofinansowanie w ramach programu „Czyste Powietrze”.
E-wnioski są już dostępne w serwisie gov.pl.

Teraz bez wychodzenia z domu można starać się o dotację na wymianę kopciuchów i termomodernizację domu. Wystarczy wejść na: www.gov.pl/web/gov/skorzystaj-z-programu-czyste-powietrze, wypełnić wniosek, dołączyć do niego wymagane załączniki i podpisać go korzystając z podpisu zaufanego lub kwalifikowanego potwierdzającego tożsamość wnioskodawcy.

Dla tych, którzy nie mają profilu zaufanego, nadal funkcjonuje dotychczasowa ścieżka. Przy tej opcji należy zalogować się na Portalu Beneficjenta dostępnym na stronie internetowej właściwego wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Należy wypełnić wniosek, który po wydrukowaniu i podpisaniu, wraz z załącznikami, trzeba dostarczyć w wersji papierowej do WFOŚiGW lub gminy.

 

07-05-2020

Ogłoszenie o zmianie Programu Priorytetowego Czyste Powietrze

CzPNowa odsłona programu

Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Rzeszowie ogłasza, że od dnia 15.05.2020 r. nabór wniosków o dofinansowanie będzie prowadzony w oparciu o:

  • zmienioną wersję programu priorytetowego „Czyste Powietrze” (dalej: Program),
  • nowy wzór formularza wniosku o dofinansowanie,
  • nowy regulamin naboru wniosków.

Wnioski o dofinansowanie złożone przed dniem 15.05.2020 r., będą rozpatrywane i realizowane na warunkach dotychczasowego Programu, a także z zastosowaniem wzorów formularzy w brzmieniu obowiązującym na dzień złożenia wniosku. Jeżeli Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie przed dniem 15.05.2020 r., ale nie zawarł umowy o dofinansowanie może wycofać wniosek i złożyć go ponownie na zmienionych warunkach Programu, z zastrzeżeniem spełnienia wymogów dotyczących terminu rozpoczęcia i zakończenia przedsięwzięcia wskazanych w zmienionej wersji Programu.

Dla kogo i od kiedy dofinansowanie?

W dniu 15.05.2020 r. zostanie uruchomiony nabór wniosków dla Beneficjentów kwalifikujących się do Części 1 Programu (podstawowy poziom dofinansowania).

Nabór dla Beneficjentów kwalifikujących się do Części 2 Programu (podwyższony poziom dofinansowania) będzie się odbywał na podstawie odrębnego ogłoszenia. Do uruchomienia Części 2 Programu niezbędne są zmiany legislacyjne umożliwiające gminom wydawanie zaświadczeń o dochodach.

Gdzie składać wnioski?

Wnioski o dofinasowanie należy składać do:

  • WFOŚiGW obejmującego swoim działaniem teren województwa, w którym zlokalizowany jest budynek/lokal mieszkalny, którego dotyczy przedsięwzięcie,
  • lub za pośrednictwem gmin, które zawarły porozumienia w sprawie ustalenia zasad wspólnej realizacji Programu z WFOŚiGW.

Wnioski o dofinansowanie można składać:

  • poprzez aplikację internetową, tj. Portal Beneficjenta dostępny na stronie internetowej właściwego wfośigw lub
  • poprzez serwis gov.pl. (usługa ta będzie aktywowana na przełomie maja i czerwca 2020 r.)

Szczegółowe informacje o składaniu i rozpatrywaniu wniosków o dofinansowanie zawarte są w Regulaminie naboru wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć w ramach Programu.

Rozpoczęte i zakończone przedsięwzięcia

Od dnia 15.05.2020 r. wprowadzona zostaje możliwość finansowania przedsięwzięć rozpoczętych do 6 miesięcy przed datą złożenia wniosku o dofinansowanie, oraz nie wcześniej niż 15.05.2020 r.

Zmieniona wersja Programu umożliwia także dofinansowanie przedsięwzięć zakończonych pod warunkiem, że nie zostały rozpoczęte wcześniej niż 6 miesięcy przed datą złożenia wniosku o dofinansowanie oraz nie wcześniej niż 15.05.2020 r.

Obecna zmiana Programu jest efektem prowadzonych od kilku miesięcy konsultacji, ustaleń i analiz dotychczasowego wdrażania Programu. Wprowadzana zmiana wynika z potrzeby przyspieszenia tempa realizacji Programu pozwalającego na wymianę trzech milionów nieefektywnych źródeł ciepła na niskoemisyjne w okresie jego obowiązywania.

Najważniejsze zmiany w Programie:

  • uproszczenie i skrócenie procesu aplikacyjnego w ramach Programu;
  • zmiana i uproszczenie kryteriów dochodowych, rezygnacja z powiązania intensywności dofinansowania z siedmioma grupami dochodowymi;
  • wprowadzenie dwóch grup dochodowych:
    - dla Beneficjentów uprawnionych do podstawowego poziomu dofinansowania,
    - dla Beneficjentów uprawnionych do podwyższonego poziomu dofinansowania;
  • uproszczony wniosek o dotację, bazujący tam gdzie to możliwe na oświadczeniach Wnioskodawcy;
  • możliwość składania wniosków online w serwisie gov.pl;
  • skrócony czas rozpatrywania wniosków o dofinansowanie – z 90 do 30 dni;
  • integracja z programem „Mój Prąd” przez możliwość uzyskania dotacji na montaż instalacji fotowoltaicznej, bez konieczności składania dwóch osobnych wniosków;
  • poziom dotacji powiązany z efektem ekologicznym – bonus za niskoemisyjność i odnawialność;
  • dotacje na realizację zadań związanych z ociepleniem budynku oraz wymianą stolarki okiennej i drzwiowej dla tych, którzy wymienili już źródło ciepła;
  • włączenie w kolejnym etapie w realizację Programu sektora bankowego, który będzie źródłem finansowania uzupełniającego i pomostowego;
  • wzmocnienie współpracy z gminami;
  • wyłączenie z dofinansowania przedsięwzięć w nowobudowanych budynkach;
  • docelowo stworzenie platformy internetowej z informacjami na temat kwalifikujących się urządzeń, materiałów i usług (w tym charakterystyk technicznych), które będą finansowane w ramach Programu.

 Więcej informacji na stronie -> Portalu Beneficjenta

 

06-05-2020

Od 15 maja 2020 roku zmiany w Programie Priorytetowym "Czyste Powietrze"

Czyste PowietrzeProgram Priorytetowy „Czyste Powietrze” wchodzi w kolejny etap. 15 maja 2020 roku zostanie opublikowana nowa wersja regulaminu wraz z formularzem wniosku 5.0.0. W wyniku zmian Program zostanie uproszczony, a proces oceny wniosku ulegnie przyśpieszeniu.

Wprowadzone modyfikacje przewidują między innymi możliwość łączenia środków Programu Czyste Powietrze ze środkami gminnych programów ograniczania emisji oraz zmianę intensywności dofinansowania przedsięwzięć w formie dotacji. Pożyczki będą udzielane przez banki, które podejmą współpracę z NFOŚiGW w zakresie obsługi Programu. Głównym celem zmian jest zwiększenie dostępności Programu.

Więcej informacji można uzyskać na stronie:

https://www.gov.pl/web/klimat/czyste-powietrze-nabor-wnioskow-na-nowych-zasadach-od-15-maja-wspolpraca-z-bankami-i-pgnig-akademia-czystego-powietrza

 

30-04-2020

Komunikat o możliwości wyliczania dochodów przez wnioskodawców Programu Czyste Powietrze na podstawie deklaracji PIT za rok 2018 w terminie do 31 maja 2020 roku

UWAGA!

Komunikat o możliwości wyliczania dochodów przez wnioskodawców Programu Czyste Powietrze na podstawie deklaracji PIT za rok 2018 w terminie do 31 maja 2020 roku.Logo

"Według obowiązującej dokumentacji do Programu Priorytetowego Czyste Powietrze:

Osoby fizyczne opodatkowane:

  1. według skali podatkowej,
  2. według jednolitej 19% stawki podatku,

które będą mogły skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej na zasadach określonych w ustawie z dnia 9 listopada 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zobowiązane są dołączyć do wniosku o dofinansowanie zeznanie podatkowe złożone w urzędzie skarbowym:

  • dla wniosków składanych do 30.04 danego roku - za przedostatni rok podatkowy licząc od daty złożenia wniosku,
  • dla wniosków składanych od 01.05 danego roku - za ostatni rok podatkowy licząc od daty złożenia wniosku.

Dokumenty mówiące o wymogach dokumentacyjnych to:

  1. Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie w ramach Programu priorytetowego Czyste Powietrze,
  2. Metodyka pn.: "Jak policzyć dochód we wniosku w Programie Czyste Powietrze".

Ustawą z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 568) wprowadzono możliwość złożenia organowi podatkowemu zeznania podatkowego za 2019 rok oraz wpłacenia należnego podatku dochodowego od osób fizycznych po upływie terminu na jego złożenie (w przypadku PIT po 30 kwietnia 2020 r.), nie później jednak niż do 31 maja 2020 roku, bez konsekwencji karno-skarbowych dla podatnika.

W związku z powyższym umożliwia się wnioskodawcom będącym osobami fizycznymi opodatkowanymi odpowiednio według skali podatkowej lub według jednolitej 19% stawki podatku dołączenie do wniosków o dofinansowanie składanych do 31 maja 2020 r. ostatniego złożonego w urzędzie skarbowym zeznania podatkowego, tj. za przedostatni rok podatkowy, o ile nie złożono zeznania za ostatni rok podatkowy, licząc od daty złożenia wniosku."